fredag 19 oktober 2007

0 Så nu verkar allt fungera.

Jag har fortfarande ingen aning om varför min dator valde att sluta fungera. Jag installerade om Windows 3 ggr innan det ville boota. Även Ubuntu trilskades genom att vägra boota. Men tillslut verkade Windows funka och jag hade en dator tillbaka. Igår installerade jag nya Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon bredvid Windows XP. Skillnad i installation är häpnadsväckande. Vid installation av Windows fungerar ingeting, upplösningen är 640x480, inget wlan, inget ljud och ingen Bluetooth. Så man får hitta och i installera driver med drivrutiner och starta om datorn en hel del. Ubuntu 7.10 då? Till och med innan installation (då man kan test köra Ubuntu från en CD) så har jag korrekt upplösning, ljudet fungerar och jag har tillgång till det trådlösa nätverket hemma. Bluetoothen är bara att slå på och vår printer var bara att koppla in så kunde man printa direkt. Sen har uppstarts tiden för Ubuntu förbättras och jag startar nu Ubuntu på runt 25 sekunder. Mycket trevligt. Men finns ju alltid lite negativa saker som t.ex. att vissa Flash applikationer inte fungerar på Ubuntu då Ubuntu är fast med Flash 9 Beta. Men man hoppas att sånt ska bättras snart.

Skicka en kommentar 0 kommentarer:

Skicka en kommentar