måndag 8 oktober 2007

1 Linux dåligt för batteriet?

Tog idag en koll på hur mitt batteri i min bärbara dator mådde. Jag fick en liten chock då jag såg att batteriet hade förlorat 30% av sin kapacitet under detta året jag har haft den. Det som jag tror har bidragit till detta är att jag under denna tiden för det mesta kört Ubuntu Linux. Linux är inte väldans bra på strömsparande egenskaper och jag tycker att datortemperaturen har också vart högre med Ubuntu. Värme är en stor bidragande faktor för att batteriet förlorar batteritid. Så nu går jag i tankarna att överge Ubuntu för att spara på batteriets livslängd. Har tyckt om att använda Ubuntu så hade vart synd att behöva överge det.

Skicka en kommentar 1 kommentarer:

17 oktober 2007 kl. 14:20 Helena sa...

Kom att tänka på dig när jag läste detta om nya Gutsy, som ju släpps imorgon:

Ubuntu includes the latest Linux kernel, featuring dynticks. It allows the processor to use less power and produce less heat. For laptops this means more battery life and burn-free laps and for desktops and media center PCs, a quieter, cooler environment.

Kanske värt att uppgradera imorgon?

Skicka en kommentar